Wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych
Kogo dotyczy
Przedsiębiorca zainteresowany prowadzeniem działalności gospodarczej związanej ze sprzedażą napojów alkoholowych ma obowiązek uzyskania stosownego zezwolenia.
Możliwe jest uzyskanie następujących rodzajów zezwoleń:
1. Zawierających do 4,5% zawartości alkoholu oraz na piwo;
2. Zawierających powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa);
3. Zawierających powyżej 18% zawartości alkoholu.
Procedura postępowania we wszystkich trzech przypadkach jest identyczna, co pozwala na jednym wniosku wystąpić o dowolne jedno, dwa lub wszystkie trzy zezwolenia.
Czas realizacji
Sprawa załatwiana jest w ciągu miesiąca od dnia wpływu wniosku do Urzędu.
Wymagane dokumenty
1. Wypełniony formularz wniosku;
2. Dowód osobisty lub inny dokument tożsamości np. paszport (do wglądu);
3. Pełnomocnictwo ( w przypadku ustanowienia pełnomocnika) wraz z opłatą skarbową w wysokości 17zł;
4. Dokumentu potwierdzającego tytuł prawny Wnioskodawcy do lokalu stanowiącego
punkt sprzedaży napojów alkoholowych;
5. Zgoda właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt
sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym;
6. Kserokopia decyzji właściwego państwowego inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu, o której mowa w art. w art. 65 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia;
7. Zaświadczenie właściwego państwowego inspektora sanitarnego o wpisie do rejestru zakładu podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej prowadzonego przez PPIS.
Opłaty
Przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność w zakresie sprzedaży napojów alkoholowych wnoszą opłatę przed wydaniem zezwolenia w wysokości:
-525 zł za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa,
-525 zł za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa),
-2100 zł za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających powyżej 18% alkoholu.
W roku nabycia zezwolenia lub utraty jego ważności, opłaty dokonuje się w wysokości proporcjonalnej do okresu ważności zezwolenia.
Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych, przed wydaniem kolejnego zezwolenia, wnoszą opłatę w wysokości uzależnionej od wartości sprzedaży w roku poprzednim.
Opłata za korzystanie z zezwolenia wnoszona jest w każdym roku kalendarzowym, objętym zezwoleniem.
Wpłatę można dokonać na rachunek bankowy Urzędu Miasta Radzionków:
ING Bank Śląski o/Radzionków nr konta: 37 1050 1230 1000 0022 2561 1264 w tytule podając "Opłata za sprzedaż napojów alkoholowych".
Tryb odwoławczy
Na decyzję o odmowie wydania zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,
wnioskodawcy przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium
Odwoławczego w Katowicach za pośrednictwem Burmistrza Miasta Radzionków, w terminie14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi.
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.
Uchwałę nr XVI/97/2004 z dnia 30 stycznia 2004 r. – w sprawie godzin
działalności placówek handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych i
zakładów usługowych dla ludności.
Uchwała nr XLIX/424/2018 z dnia 30 maja 2018r. – w sprawie zasad
usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie
gminy.
Uchwała nr XLIX/423/2018 z dnia 30 maja 2018r. – w sprawie ustalenia
maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie
gminy Radzionków.
Uchwała nr XIX/2008/2020 – w sprawie ustalenia ograniczeń w godzinach
nocnej sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza
miejscem sprzedaży na terenie Miasta Radzionków.
Dodatkowe informacje
Komórka odpowiedzialna: Referat Spraw Obywatelskich
Nr pokoju: 6 - parter
Nr telefonu: 32 388 71 12