Zameldowanie na pobyt stały
Kogo dotyczy
Obywatel polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany wykonywać obowiązek meldunkowy.
Dziecko obywatela Polski, które urodziło się w Polsce, zostanie zameldowane z urzędu przez Urząd Stanu Cywilnego, przy sporządzaniu aktu urodzenia.
Czas realizacji
Niezwłocznie.
Jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu budzą wątpliwości, o zameldowaniu rozstrzyga organ gminy w drodze decyzji administracyjnej.
Decyzja wydawana jest w ciągu miesiąca od złożenia zgłoszenia, a w sytuacjach szczególnie skomplikowanych termin ten może zostać wydłużony do 2 miesięcy.
Wymagane dokumenty
- formularz - zgłoszenie pobytu stałego,
- dowód osobisty lub paszport (do wglądu),
- dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu - np. umowa cywilno-prawna, wypis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna, orzeczenie sądu lub inny dokument poświadczający tytuł prawny do lokalu (oryginał dokumentu do wglądu).
Na formularzu zgłoszenia pobytu stałego właściciel lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu dokonuje potwierdzenia pobytu w lokalu. - pełnomocnictwo - tylko jeżeli chcemy zameldować inną osobę (pełnomocnictwo jest zwolnione z opłaty).
Opłaty
Bez opłaty.
Tryb odwoławczy
Brak
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego
Dodatkowe informacje
Zameldowania na pobyt stały można dokonać w formie elektronicznej.