Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Wniosek (dotyczy działu VIII KPA)
Kogo dotyczy
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej gwarantuje każdemu prawo składania skarg i wniosków. Wniosek można złożyć w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą.
Czas realizacji
Każdy wniosek powinien być załatwiony bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.
O sposobie załatwienia wniosku zawiadamia się wnioskodawcę. W razie niemożności załatwienia wniosku w terminie miesiąca zawiadamia się wnioskodawcę o czynnościach podjętych w celu rozpatrzenia wniosku oraz o przewidywanym terminie załatwienia wniosku.
Wymagane dokumenty
Wnioski mogą być wnoszone pisemnie, a także ustnie do protokołu. Wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania. Forma wniosku jest dowolna, można też skorzystać z gotowego formularza.
Opłaty
Wnioski wolne są od opłat.
Tryb odwoławczy
Wnioskodawcy niezadowolonemu ze sposobu załatwienia wniosku służy prawo wniesienia skargi. Prawo wniesienia skargi przysługuje także w przypadku niezałatwienia wniosku w terminie.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 775 z późn. zm.);
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5 poz.46).
Dostęp do aktów prawnych na stronie Internetowego Systemu Aktów Prawnych
Uwagi
Możliwość złożenia wniosku ustnie do protokołu jest realizowana w pokoju nr 10, I piętro u Koordynatora ds. petycji, skarg i wniosków.